53-letni mieszkaniec Tczewa stracił 10 tysięcy złotych przez oszusta internetowego. Apelujemy o ostrożność
Każdego miesiąca policjanci odnotowują przypadki oszustw internetowych. Oszuści wymyślają nowe metody, aby wyłudzić pieniądze. Ostatnio jedną z najpopularniejszych metod jest oszustwo BLIK. Podczas sprzedaży przedmiotu na jednej z platform zakupowych 53-letni mieszkaniec Tczewa przez nieuwagę stracił 10 tysięcy złotych. Apelujemy o rozwagę i ostrożność.
Mimo wielu apeli o zachowaniu ostrożności przy transakcjach w Internecie oraz o tym, by nie wchodzić w podejrzane linki i nie udostępniać wrażliwych danych finansowych osobom trzecim policjanci wciąż przyjmują zgłoszenia związane z oszustwami internetowymi. Ostatnio częstym sposobem dokonywania przestępstw, jest oszustwo BLIK. Oszust wysyła wiadomość, która zwykle sugeruje użytkownikowi, aby kliknął odsyłacz w celu wprowadzenia swoich informacji osobistych. Po uzupełnieniu formularza oszust otrzymuje wszystkie niezbędne dane, aby móc dokonać wypłaty pieniędzy z bankomatu.
W jaki sposób uniknąć tego oszustwa? Jeżeli użytkownik otrzymał wiadomość od firmy, banku lub operatora poczty elektronicznej, z której usług nie korzysta – powinien zachować ostrożność przy jej odczytywaniu lub usunąć taką korespondencję. W przypadku otrzymania wiadomości od nadawcy podającego się za operatora poczty elektronicznej czy banku, w którym użytkownik posiada konto, należy go dokładnie przeczytać. Ponadto, jeżeli nadawca prosi o podanie loginu, hasła itp. to również powinno wzbudzić naszą czujność, ponieważ żadna z legalnie funkcjonujących firm, czy banków, nie żąda podawania takich informacji. Jeżeli mamy wątpliwości co do autentyczności wiadomości, należy sprawdzić ją na oficjalnej stronie firmy, wpisując jej adres w wyszukiwarce, nigdy za pomocą linku podanego w otrzymanej wiadomości. Należy pamiętać, że przestępcy zainteresowani są wszelkiego rodzaju danymi, nie tylko związanymi z systemami płatności internetowych.
W środę tczewscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa BLIK. W tym przypadku oszust skontaktował się, aby kupić przedmiot wystawiony na jednej z platform zakupowych. Fałszywy kupujący wprowadził w błąd co do transakcji, wysyłając 53-latkowi link z fałszywą stroną, gdzie miał wpisać swoje dane, przez co oszust uzyskał dostęp do konta mężczyzny. Oszust wygenerował kod BLIK, za pomocą którego wypłacił 10 tysięcy złotych z konta mieszkańca Tczewa.
Przypominamy, aby nie otwierać linków lub załączników podanych w wiadomościach e-mail, które wzbudzają wątpliwości, ponieważ mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie lub będą łączyły nas z fałszywymi adresami służącymi do wyłudzenia pieniędzy, lub kradzieży tożsamości.
Wszelkich płatności bankowych dokonywać z wykorzystaniem protokołu https (oznaczony ikoną w kształcie kłódki), który zapewnia bezpieczeństwo transmisji danych. Warto też wyświetlić certyfikat poświadczający bezpieczną transmisję danych, gdyż bardziej wyrafinowani sprawcy przestępstw potrafią użyć protokołu https, ale nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa.